woensdag 27 juni 2012

Oorwurm van de dag

Iedereen heeft wel eens dat je 's ochtends op staat met direct een liedje in je hoofd waarvan je je afvraagt: "Hoe komt het toch in mijn hoofd?" en vervolgens blijft het liedje de rest van de dag in je hoofd plakken.
Of je hoort een liedje op de radio of tv, of iemand neuriet of fluit het op straat in het voorbijgaan en dan denk je: "Dank je wel! Nu kom ik er niet meer vanaf!" 
Dat heet - serieus - een oorwurm.
Om een voorbeeld te noemen: het melodietje van Kill Bill. Voor de mensen die het melodietje niet kennen, of mensen die het toch even willen testen:

Voor de mensen die het geluisterd hebben, of het alleen al in hun hoofd gekregen hebben door er aan te denken: alsjeblieft, graag gedaan hahaha.
Nog een voorbeeld:
Juist. Die dus. De oorwurm. 

En het grappige is (of juist vervelend, ligt eraan hoe je het bekijkt) dat liedjes er vaak speciaal om gemaakt worden in de hoop dat het liedje in je hoofd blijft zitten zodat het er niet meer uit gaat en je uiteindelijk zelfs niet meer zonder kan. Je wilt het liedje op den duur zelfs gaan luisteren. Daar verdienen de platenmaatschappijen dus aan.
Reclames maken daar zelfs misbruik van. Ze proberen een oorwurm te bedenken bij een reclame, zodat het liedje in je hoofd blijft zitten en je het liedje automatisch geassocieerd wordt met de reclame. En als dat lukt, blijf jij aan het product of de dienst denken uit de reclame als jij het melodietje hoort. Heel psychologisch allemaal, maar wel grappig (of niet) om te weten.

Vandaag ben ik ook opgestaan met een oorwurm in mijn hoofd. Gelukkig is het een leuk en mooi liedje en vind ik het niet zo heel erg om het in mijn hoofd te horen of om er naar te luisteren.

Welke liedje of melodietje hebben jullie in je hoofd? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten