dinsdag 26 juni 2012

Boek van de dag: Hypnose van Lars Kepler

Boeken lezen is één van mijn grootste hobby's, naast bloggen, films kijken, schrijven, joggen, koken en bakken en tekenen. Boeken verdient daarom een aparte categorie, omdat ik altijd wel bezig ben met lezen en het hoort bij mijn levensstijl.
Ik heb al ontelbare boeken gelezen en heb nog meer ontelbare boeken op mijn lijstje staan. Wees maar gerust, deze beide lijsten komen ook nog online te staan haha.
Nu wil ik het over een boek hebben dat ik nu aan het lezen ben. Hypnose van Lars Kepler.

Psychiater Erik heeft gezworen nooit meer iemand te hypnotiseren. Als de politie hem vraagt mee te helpen bij een moordonderzoek brengt Erik desondanks een van de zwaargewonde slachtoffers onder hypnose. De gevolgen zijn nauwelijks te overzien. Er volgt een complete nachtmerrie die ook zijn gezinsleden meesleurt. Steeds verder moet Erik in het verleden teruggaan om de werkelijke dader te ontmaskeren, maar al snel wordt duidelijk dat Erik de prijs moet betalen voor zijn verbroken belofte. De deuren naar de hel lijken geopend en Erik wordt getroffen door een serie gewelddadige en onverklaarbare gebeurtenissen.

Ik heb eerder het boek Getuige van Lars Kepler gelezen dat ook al een ontzettend spannend en intrigerend boek is. Hypnose heb ik in de boekhandels zien liggen nadat ik Getuige uitgelezen had, dus ik besloot ook Hypnose te proberen.
Lars Kepler is een Zweedse schrijver en zijn verhalen spelen zich dus ook in Zweden af. Ik weet niet of dat voor al zijn boeken geldt, maar in ieder geval wel voor Getuige en Hypnose.
Ik heb nu ongeveer een kwart van het boek gelezen. Dit is het soort boek dat als je er in begonnen bent, je het niet meer weg kunt leggen. Dat is één van de tekenen dat ik het een goed boek vind. Daarnaast vind ik het verhaal geloofwaardig overkomen, ook al zou het verhaal met het hele complot in het echt niet zo snel gebeuren. Alles is op zich geloofwaardig en logisch opgebouwd, zoals oorzaak en gevolg en bepaalde reacties van personen op gebeurtenissen of reacties op andere personen.
Normaal gesproken lees ik het liefst boeken die geschreven zijn in de ik-persoon. Dit boek is geschreven in de hij/zij-stijl, maar ik vind het totaal niet storend in dit verhaal, wat bij sommige boeken wel het geval is. 
Spannende boeken moeten spannend zijn en spannend blijven en dit boek doet aan die voorwaarden. Op iedere bladzijde gebeurt er weer iets of wordt er iets verteld waardoor je verder wilt lezen en wilt weten wat erna gebeurt. Sommige passages zijn wel heel bloederig en gruwelijk, maar dat maakt het juist een thriller. Je wordt helemaal in het verhaal gezogen en bent je er niet meer van bewust dat je leest. Dat vind ik geweldig aan lezen: je verdiept je in een voorgeschreven wereld met voorgeschreven personages, maar hoe het er allemaal uit ziet, zie jij als enige op jouw manier in jouw hoofd. Dat maakt lezen voor mij erg verslavend. Lezen is als dromen, maar een verhaal in een boek is door iemand geschreven en in elkaar gezet en toch heb jij het gevoel dat jij toeschouwer bent of leef jij mee met de hoofdpersoon.

Ik ga weer lekker verder lezen, want ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten